تومور مارکرها و تعیین ضریب ROMA قم

در دهه های اخیر پیشرفت سریع در زمینه سرطان شناسی صورت گرفته است. تغییرات ایجاد شده به درک بهتر زیست شناسی تومور کمک کرده و به ما این امکان را می دهد که از دانش به دست آمده به نفع بیماران استفاده کنیم.

نشانگرهای زیستی و توموری

نشانگرهای زیستی موادی هستند که در مایعات و بافت های بیمار به مقدار بیشتر از حد طبیعی یک فرد سالم یافت می شوند. اصطلاح نشانگر تومور معمولاً به جای یک نشانگر زیستی به جای یکدیگر استفاده می شود ، اما فقط در سرطان شناسی استفاده می شود. یعنی طبق تعریف ، نشانگر زیستی مفهوم گسترده تری است.

تومور مارکرها و ضریب ROMA

مارکرهای تومور در بدن ما از کجا می آیند؟

آنها توسط سلول های سرطانی یا سایر سلول های بدن در پاسخ به رشد تومور یا فرآیندهای غیر توموری تولید می شوند. بیشتر نشانگرهای توموری توسط سلول های طبیعی همراه با سلولهای توموری سنتز می شوند ، اما سطح تولید آنها بطور قابل توجهی متفاوت است. بخش قابل توجهی از نشانگرهای تومور را پروتئین ها و کمپلکس های پروتئینی با کربوهیدرات ها نشان می دهند. بسیاری از نشانگرهای زیستی به خوبی مطالعه شده و در عمل بالینی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنها فقط با یک نوع تومور مرتبط هستند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است با تومورهای متعدد مرتبط باشند.  هیچ نشانگر بیولوژیکی تومور جهانی در هر نوع سرطانی یافت نمی شود. تومور مارکرها موادی هستند که در نتیجه فعالیت حیاتی سلولهای سرطانی (گاهی طبیعی) ایجاد می شوند. نشانگرهای بیوشیمیایی تومورها موادی هستند که توسط سلول های توموری تولید می شوند و در مایعات بیولوژیکی ترشح می شوند ، که در آنها می توان با روش های غیر تهاجمی تعیین کرد.

مشخصات آزمایش تومور مارکرها

آنها در آزمایش خون (ادرار) بیماران مبتلا به سرطان یافت می شوند. آنها از نظر ساختار متنوع هستند ، اما از نظر عمده  پروتئین ها یا مشتقات پروتئین ها ، از نظر عملکرد از مواد طبیعی بدن بسیار متفاوت هستند یا در مقادیری تولید می شوند که به طور قابل توجهی از حد معمول فراتر می رود. به طور معمول ، نشانگرهای تومور توسط سلول های جنینی تولید می شوند. محتوای نشانگر تومور در خون یک بزرگسال سیگنال بیماری تومور بدن است. در برخی موارد ، مشخصات دقیق غلظت نشانگرهای تومور امکان تشخیص تغییرات در روند رشد تومور را فراهم می کند.  آمارها نشان می دهد که اخیراً ، بیشتر پزشکان نشانگرهای تومور سرطان را در خون افراد جوان و مسن و حتی کودکان پیدا می کنند. وضعیت زیست محیطی رو به وخامت است ، بیماری های مختلف ایمنی ما را تضعیف می کند ، ما خودمان با عادات بد سلامتی خود را تضعیف می کنیم و در نتیجه ، تعداد زیادی از بیماریهای انکولوژیکی افزایش می یابد.